tulisanhati

Wednesday, 20 July 2011

KISAH "MELENGAHKAN SOLAT"

Seorang lelaki menziarahi saudara perempuan yang meninggal dunia. Dalam pada dia menolong menguburkan jenazah saudaranya itu, dompet wangnya terjatuh ke dalam liang kubur, tanpa disedari sesiapa, sehingga masing - masing pulang ke rumah. Apabila dia tersedar dompetnya tiada, terus dia mengagak dompetnya itu sudah terjatuh terjatuh ke dalam liang kubur saudaranya itu.

Lantas dia kembali ke kubur dan menggali kubur itu semula. Namun alangkan terperanjatnya dia, kubur itu memancarkan api yang menyala - nyala! Segera ditimbusnya semula kubur itu dengan tanah.

Dengan takjub dan kesal, dia kembali ke rumah menemui ibunya sambil menagis teresak - esak dan berkata: "Oh ibuku! Ceritakanlah padaku han saudara perempuanku ini, dan amal yang telah dikerjakannya selama ini?" Si ibu berasa terperanjat dan bertanya:"Mengapa engkau bertanya begitu?"

Katanya: Saya dapati dari kuburnya keluar api!" Seterusnya di menceritakan kepada ibunya apa yang dilihatnya.

Mendengar cerita itu, si ibu lalu menangis dan berkata:"Hai anakku! Pada pemerhatian ibu, saudara perempuanmu itu tidak buat apa - apa, selain di suka meremehkan waktu solat dan melewatkan solat daripada waktunya yang sepatutnya."

Begitulah ditunjukkan Allah balasan orang yang melewatkan solat. Persoalannya, kalau hanya melewatkan solat, Maka bagaimana pula halnya orang yang tidak bersolat sama sekali?

Kita bermohon kepada Allah s.w.t, semoga Dia memberikan kita taufik supaya menjadi kalangan orang yang menjaga solat.

Dipetik
al-Kabair oleh Iman al-Zahabi

1 comment:

  1. subhanallah . peringatan yang sangat baek buat saye . kadang2 sye juga tak lepas dari melambat2kan solat atas alasan kerja . astaghfirullah al-azim .

    ReplyDelete