tulisanhati

Monday, 30 May 2011

PERLU YAKIN DENGAN APA?

* Rukun iman

  •  Percaya kepada Allah
  •  Percaya kepada malaikat
  •  Percaya kepada kitab
  •  Percaya kepada nabi - nabi dan rasul - rasul yang diutuskan
  •  Percaya kepada hari kiamat
  •  Percaya kepada qadak dan qadar

Sunday, 29 May 2011

SIAPA IKON KITA?



Luangkan masa kita untuk menghayati video ini, siapa mentor kita, siapa ikon kita. Renung - renungkanlah

PERSINGGAHAN INI

Assalamualaikum semua pembaca blog tulisan dari hati ini. Terima kasih keranan mengikuti blog ini. Hari ini saya ingin berkongsi tentang perjalanan kehidupan kita dia atas bumi Tuhan ini. Dimana kita berada adalah persinggahan untuk kita menuju ke alam akan datang iaitu alam akhirat. Alam akhirat adalah alam yang pasti dan wajib kita tempuhinya. Dalam alam ini kita perlu merasakan yang kita lebih pasti mati daripada kita mampu melihat matahari esok pagi. Ini bermakna kita tidak tahu bila mana kematian kita.



Justeru itu adakah dalam perjalanan ini kita lalai dengan keindahan dunia walaupun kita talah dikabarkan yang syurga lebih indah?. Adakah dalam perjalan ini kita leka apa yang telah dipinjamkan oleh Tuhan di perjalanan ini untuk kita sampai ke tempat yang dituju?. Adakah kita merasakan bekalan yang kita ada sekarang untuk menuju ke alam itu telah mencukupi. Atau kita sudah mampu tersenyum dengan apa yang kita ada dan kita akan tersenyum ketika kita dia alam akhirat.Mungkin juga kita merasakan bekalan yang kita ada untuk ke alam akhirat belum mencukupi dan terus berusaha untuk mencukupinya (Allamdulillah).

Saturday, 28 May 2011

PUISI " TERIMA KASIH"















Terima kasih
kepada pagi
yang menantang angin lembut
segar serta nyaman

MENDAPAT HIKMAH BILA DIUJI

Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai paling besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh "mehnah" didikan langsung daripada Allah melalaui ujian - ujian-Nya. Rasulullah s.a.w bersabda,"perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilangkan karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!'

Sunday, 22 May 2011

INI TAKDIR-NYA

22 MEI. Kesemua 25 mangsa yang tertimbus akibat tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat semalam akhirnya berjaya dikeluarkan. Dari kesemua jumlah itu, 16 mangsa meninggal dunia manakala 9 yang lain berjaya diselamatkan.

Thursday, 19 May 2011

CERPEN "ABADIKAN KASIH"


EPISOD AKHIR


“ Abang! Abang dengar tak?” Sekali lagi suara lembut itu singgah di telinganya. “ Err.. mintak maaf la Abang ganggu Leha malam – malam ni.”

‘Aikk! Apasal dengan aku ni? Dlam hati bukan main aku kutuk minah ni… Apa dah jadi ni Amar?’
“Emm… Tahu pun. Abang dan buat mata Leha ni terbukak balik tau. Dahl ah esok Leha ada “tournament” di dewan Sunagai Besar.” Amar cuba memejamkan matanya. Dia ingin mengingati di manakah suara ini pernah di dengarnya.

Leha ada ‘ tournement’ apa?” Amar membuka tajuk perbualan.

Sunday, 15 May 2011

WAKTU

Di saat ini kita mengatur langkah satu - persatu, membilang hari detik demi detik. Waktu meninggalkan kita tanpa menghiraukan kita dan waktu yang dihadapan belum tentu milik kita. Sesungguhnya waktu adalah sesuatu  amat berharga dalam hidup kita, waktu yang mematangkan kita sebagai manusia di dunia ini. Perjalanan waktu kita di sini menentukan kita disana kelak.

Saturday, 14 May 2011

BICARA WAHYU

"Turunlah kamu berdua dari Syurga itu, bersama - sama dalam keadaaan setengah kamu menjadi musuh bagi sesetengahnya yang lain; kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dari- Ku, maka sesiapa yang mengikut petunjuk - Ku itu nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara.;
"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan pertunjuk - Ku, maka sesungguhnyaadalah baginya kehidupan yang sempit, dan kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta. Ia berkata: 'Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat?' Allah berfirman: ' demikian keadaannya! Telah datang ayat - ayat keterangan kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan."

Firman Allah Dalam Surah Taha 123 - 126

Wednesday, 4 May 2011

Dalam satu majlis jamuan meraikan kejayaannya berlayar mengelilingi dunia, Ferdinand Magellan telah disindir oleh sekumpulan pengkritik yang duduk semeja dengannya.

"Ah, berlayar mengelilingi dunia bukan sepayah mana..." kata seorang penulis dengan kuat.

"Hanya perlukan kapal yang teguh dan peta yang tepat," tambah seorang ahli perniagaan.

Tuesday, 3 May 2011

CERPEN " ABADIKAN KASIH"

EPISOD 2

Amar menyandarkan badannya di serambi rumahnya. Keletihan masih terasa sepanjanh perjalanan dari KL ke Sabak Bernam. Semasa dalam perjalanan ke rumah dia Sempat singgah di pbandar Sugar Besar untuk membeli barang. Dia tidak sangka sungai Besar sudah banyak berubah. Pemandangan yang dia saksikan di kampung Parit Satu Timur, betul – betul mendamaikan hati. Dia tersenyum memandang sawah pada yang terbentang. Tiba – tiba di teringatkan Lina Liana. Gadis itu kabarnya juga mengambil cuti. Dia betul – betul rindukan gadis yang selalu sebut ‘ tahu pun’. Mungkin dan jadi habit dia . Sikit – sikit ‘ tahu pun’. Entah – entah dia kecewa kot bila aku kata aku nak balik jumpa bakal isteri. Tapi aku tengok dia rileks je bila dengatr cerita ni. Mungkin dia nak cover depan aku kot’. Amar terus bermain teka – teki dengan persaannya sendiri

Monday, 2 May 2011

SAHAM - SAHAM KE NERAKA



           Berikut disenarai beberapa perkara yang boleh menghumbankan sesiapa yang 
           mempunya satu atau lebih ciri - ciri ke naraka : 
  • Syirik kepada Allah iaitu menyekutukan allah dengan sesuatu sama ada dalam rububiyyah, uluhiyyah mahupun nama - namma dan sifat - sifat-Nya. Allah berfirmat maksudnya," Bahawasanya sesiapa yang menyekutukan Allah dengan sesuatu lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka." (Surah al-Ma'idah 5:72)
  • Kufur kepada Allah, para melaikat, kitab, rasul, hari kiamat, qada dan qadar Allah
  • Mengingkari salah satu daripada rukun islam yang lima
  • Mengolok - olokkan Allah, agama- Nya atau rasul-Nya, bernalah firman Allah yang bermaksud," Dan jika engkau bertanya kepada mereka ( tentang ejekan itu tentulah mereka akan menjawab:'Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan bermain - main'. Katakanlah:' Patutkah nama Allah dan ayat - ayat-Nya serta rasul-Nya kamu memperolok - olok dan mengejeknya? " (Surah al-Tawbah 9: 65-56)
  • Mencaci Allah, agama islam, atau rasul-Nya iaitu mencela, mengaibkan atau merendahkan.
  • Berhukum dengan selain daripada hukum Allah dengn keyakinan bahawa hukum yang dibuat itu lebih besar atau sama dengan hukum Allah. Allah berfirman yang bermaksud," Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya)' maka mereka itulah orang kafir." (Surah al-Maidah 5:44)
  • Munafik iaitu apabila seseorang menyembunyikan kekafirannya dalam hati tetepi secara lahiriah seorang muslim. Ini jelas dalam firman Allah s.w.t, maksudnya, " Sesungguhnya orang munafik itu ditempakan pada tingkat yang terkebawah sekali dari (lapisan - lapisan dalam) neraka." (surah al Nisa' 4:145)
 Petikan syeikh Muhammad bin shalih al-‘uthaimin

MOHON JAWAPAN UNTUK PERSOALAN INI.

Kenapa keluar kenyataan di bawah  telelah beberapa kali saya ingin mengaktifkan akaun adsense? Apa sebabnya jadi begini?

Account Not Active
An AdSense account does not exist for this login, as it is associated with an unapproved application. For more information about your application, please review the message we sent to the email address you provided with your application.