Wednesday 6 July 2011

KISAH " TAUBAT SEORANG PENZINA"

Seorang wanita dari kaum Bani Israel datang kepada Nabi Musa a.s dan berkata: "Ya Rasul Allah! Sesungguhnya aku telah melakukan satua dosa besa, tetapi aku telah bertaubat kepada Allah. Maka doakanlah begiku semoga Allah s.w.t. mengampuni dosaku dan menerima taubatku!

Lalu Nabi Musa a.s pun bertanya kepada wanita itu; "Apakah dosa yang telah engkau lakukan itu?"

Jawab wanita itu: "Ya Rasul Allah! Sesungguhnya aku telah berzina, kemudian aku melahiran seorang anak yang telah aku bunuh anak itu."

Maka Nabi Musa a.s lau murka, seraya managatakan kepada wanita itu: "pergi engkau dari sini sekarang juga, hai wanita yang berdosa dan pezina! Moga - moga Allah tidak menurunkan api dari langit yang akan membakar kami semua, disebabkan oleh kelakuanmu yang keji itu."

Maka pergilah wanita itu dari penghadapan Nabi Musa a.s dalam keadaan sedih hati. Ketika itu, datang malaikat jibrail a.s. turun membawa wahyu, Sambil mengatakan kepada Nabi Musa a.s.: "Hai Musa, Allah s.w.t menyerumu menyampaikan firman-Nya kepdamu: ' nebgapakah engkau menghalau wanita yang bertaubat itu, Hai musa! Bukankah engkau masih boleh dapati orang yang lebih jahat lagi daripada wanita itu di muka bumi ini?"

Nabi Musa a.s. terpegun sebentar lalu bertanya Jibrail a.s. "Siapa pula orang yang lebih jahat daripada wanita itu?"

Jibrail a.s menjawab: "Dia iyulan yang meninggalkan solat dengan sengaja."

No comments:

Post a Comment

tulisanhati