tulisanhati

Sunday, 15 May 2011

WAKTU

Di saat ini kita mengatur langkah satu - persatu, membilang hari detik demi detik. Waktu meninggalkan kita tanpa menghiraukan kita dan waktu yang dihadapan belum tentu milik kita. Sesungguhnya waktu adalah sesuatu  amat berharga dalam hidup kita, waktu yang mematangkan kita sebagai manusia di dunia ini. Perjalanan waktu kita di sini menentukan kita disana kelak.

Kesempatan waktu yang diberikan kepada kita, adakah kita gunakan dengan betul, adakah waktu yang diberikan kita ini digunakan untuk ke jalan keredhoan Tuhan kita, adakah waktu yang derikan ini kita sibukkan dengan mencari bekalan ke sana (ke waktu yang abadi).

Perjalanan yang kita lalui untuk menempuh waktu ini belum tentu kita berjaya menguruskannya untuk waktu bila kita ke sana, Jika kesempantan waktu yang diberikan ini kita tidak menggunakannya sebaiknya untuk ke sana dengan betul maka waktu yang telah diberikan kita telah mensia - siakannya, itulah satu kerugian yang telah kita lakukan yang tidak akan lagi waktu itu kembali  selepas tamat masanya di sini.

Pernahkah kita merasakan rindu kepada waktu yang telah pergi meninggalkan kita pernahkah kita muhasabah diri sama ada betul atau salah penggunaan waktu yang kita lalui?.Pernakah kita merasa menyesal setelah kita menggunakan waktu yang tidak akan memberikan hasil ketika kita disana nanti?

Sebelum kita dihitung waktu yang telah diguna di sana nanti marilah kita sama - sama menghitung waktu kita sekarang, adakah waktu kita yang telah kita gunakan cukup untuk kita mengadap Tunah nanti?.Kita mengharapakan waktu yang telah kita lalui itu adalah waktu yang menuju keredhoan Allah s.w.t

No comments:

Post a Comment