Monday 2 May 2011

SAHAM - SAHAM KE NERAKA



           Berikut disenarai beberapa perkara yang boleh menghumbankan sesiapa yang 
           mempunya satu atau lebih ciri - ciri ke naraka : 
  • Syirik kepada Allah iaitu menyekutukan allah dengan sesuatu sama ada dalam rububiyyah, uluhiyyah mahupun nama - namma dan sifat - sifat-Nya. Allah berfirmat maksudnya," Bahawasanya sesiapa yang menyekutukan Allah dengan sesuatu lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka." (Surah al-Ma'idah 5:72)
  • Kufur kepada Allah, para melaikat, kitab, rasul, hari kiamat, qada dan qadar Allah
  • Mengingkari salah satu daripada rukun islam yang lima
  • Mengolok - olokkan Allah, agama- Nya atau rasul-Nya, bernalah firman Allah yang bermaksud," Dan jika engkau bertanya kepada mereka ( tentang ejekan itu tentulah mereka akan menjawab:'Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan bermain - main'. Katakanlah:' Patutkah nama Allah dan ayat - ayat-Nya serta rasul-Nya kamu memperolok - olok dan mengejeknya? " (Surah al-Tawbah 9: 65-56)
  • Mencaci Allah, agama islam, atau rasul-Nya iaitu mencela, mengaibkan atau merendahkan.
  • Berhukum dengan selain daripada hukum Allah dengn keyakinan bahawa hukum yang dibuat itu lebih besar atau sama dengan hukum Allah. Allah berfirman yang bermaksud," Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya)' maka mereka itulah orang kafir." (Surah al-Maidah 5:44)
  • Munafik iaitu apabila seseorang menyembunyikan kekafirannya dalam hati tetepi secara lahiriah seorang muslim. Ini jelas dalam firman Allah s.w.t, maksudnya, " Sesungguhnya orang munafik itu ditempakan pada tingkat yang terkebawah sekali dari (lapisan - lapisan dalam) neraka." (surah al Nisa' 4:145)
 Petikan syeikh Muhammad bin shalih al-‘uthaimin

2 comments:

  1. Moga kita dijauhkan daripada perkara yang tidak baik ini..

    ;)

    ReplyDelete
  2. insyallah.. semoga kita dilindungi dgn hati yg bersih dan keimanan yg utuh.. insyallah Amin..

    ReplyDelete

tulisanhati