tulisanhati

Monday, 30 July 2012

KENAPA MASIH BERLAKU


Hari ini 11 ramadhan bulan  seluruh umat islam diwajibkan berpuasa. Bulan ini juga bulan untuk mencari kedamaian jiwa yang selama ini ada kecelaruan dan kekeliruan. Bulan  yang memberikan ketenangan minda untuk muhasabah diri mungkin selama ini selalu beremosinal hingga hati jadi hitam

Dalam kita menjalani ibadat puasa di bulan suci ini dimana syaitan – syaitan di ikat tapi kenapa ada di antara kita masih tidak berubah. Kenapa masih ada tangkapan – tangkapan pasangan kekasih?, kenapa masih ada penderaan kanak -  kanak sehingga menyebabkan kematian. Lebih mengejutkan kezaliman itu di lakukan oleh ibu bapa kandung tanpa ada belas kasihan.

Anak kecil yang tidak berdosa menjadi mangsa ibu bapa yang tiada hati dan perasaan , yang tidak perikemasuian mereka seolah - oleh seperti beberapa binatang yang memakan anaknya sendiri. Tuhan beri nikmat anak kepada meraka bukan untuk deperlakukan sebegitu rupa hingga nyawa yang menjadi korban.

Dikala  syaitan tiada pada bulan ramadhan ini tapi masih ada yang melakukan maksiat? Masih ada lagi pasangan kekasih di tangkap khalwat. Ini kerana nafsu manusia yang tinggi menyebabkan hilang pertimbangan, hilang pengangan, hilang kawalan dan hilang iman menyebabkan semua itu berlaku.

Kalau pada bulan selain bulan ramadhan masalah sosial ini berlaku tapi pada bulan ramadhan tetap berlaku dan tidak berkurang ada saja berita yang kita baca atau dengar pelbagai basalah yang berlaku khalwat, bunuh, pelacuran, mencuri, penderaan merompak kebanyakan meraka adalah yang beragama islam kenapa semua itu berlaku?.

Islam adalah agama sumur yang apa ada didalamnya adalah semua perkara yang baik. Mungkin semasa melakukan sesuatu yang berdosa itu mereka  lupa yang mereka ini beragama islam?. Mungkin mereka tidak tahu sekarang adalah bulan ramadhan.

Kurangkan nafsu dan selalulah ingat kepada tuhan yang menjadikan kita dan seluruh alam ini. Ingatlah Allah selalu dekat kepada kita, tuhan melihat apa yang kita lakukan. Pandanglah ke langit lihat kekuasaan Tuhan menjadikannya agar kita mampu untuk berfikir tentang kekuasaan-Nya.

No comments:

Post a Comment