tulisanhati

Sunday, 26 August 2012

MENSYUKURI NIKMAT MU


Kita meyakinkan diri untuk melakukan sesuatu  dan berusaha agar ia menjadi kenyataan. Berusaha dan terus berusaha untuk menerpa kejayaan yang kita ingin miliki. Kekadang ia tidak membuahkan hasil yang kita harapkan. Kejayaan yang kita mahukan tapi kegagalan yang kita perolehi.

Dalam melayari kehidupan di dunia ini kita hanya  mahukan semuanya  yang terbaik. Kita berusaha dan berdoa agar apa yang kita mahukan agar menjadi realiti dalam kehidupan ini dan mungkin di antara kita menyalahkan takdir yang berlaku kepada kita, kita tidak sedar takdir yang diberikan kepada kita adalah yang terbaik untuk kita merasainya.

Kehidupan yang pernuh dengan rintangan dan halangan masa kini dan untuk memecahkan sekatan itu kita sebagai manusia biasa perlu ada kekuatan  yang kental. Jangan sesekali menyalahkan takdir jika kita tidak mampu untuk memecahkan rintangan dan halangan itu tapi salahkan diri sendiri kerana tidak mampu menerima kenyataan itu.

Apa yang kita pohonkan dari Allah s.w.t mungkin kita merasakan Tuhan tidak makbulkannya, ini kerana  kita yang mentafsirkan bergitu maka bergitulah  yang kita rasakan. Dalam kita mentafsirkan makbul atau tidak yakinlan apa yang tuhan beri kepada kita lebih dari apa yang kita pohonkan sama ada kita sedar atau tidak itu yang perlu kita fikirkan.

Kehidupan ini bergitu indah walaupun ada alam lain yang lebih indah dan kita yakininya. Kehidupan ini kita akan merasakan indah jika kita tahu nikmat yang diberikan kepada kita di dunia ini tidak terbayar dengan wang ringgit. Setiap nikmat yang diberikan semuanya secara percuma di datangkan dari Allah s.w.t dan sebagai manusia kita  patut digunakan sebaiknya dan mensyukuri atas pemberian itu barulah kita merasakan kehidupan ini indah

Kebahagian yang abadi bukan dengan kemewahan yang kita perolehi didunia ini, bukan pangkat atau darjat, bukan eset yang berbelion yang kita miliki tapi bahagian yang abadi adalah mensyukuri apa yang telah diberikan itu.

Andainya  kita merasakan kekurangan kerana tiada semua kemewahan di dunia dan merasakan terhina di mata manusia lain, itu adalah kesilapan dalam kita mentafsirkan tujuan asal kehidup kiita. Biarkan manusia lain menjauhkan dan menghina kita asalkan kita selalu dekat dan selalu ada disisi Tuhan sama  ada susah dan senang yang  telah memberi nikmat nyawa kepada kita.

1 comment:

  1. nice blog, done followed yours, do visit mine n be my follower k =)

    ReplyDelete