tulisanhati

Tuesday, 14 August 2012

SECEBIS WAKTU


Mencari sesuatu yang indah disana bukan sesuatu yang mudah ia memerlukan pengorbanan. Pengorbanan bukan semua orang mampu melakukan hanya jiwa  - jiwa yang memahaminya sahaja yang mampu melakukan pengorbanan itu.

Malam ini malam ke 27 ramadhan yang dikatakan mempunyai asas yang berkemungkinan berlakuanya lailatul kadar. Sama ada malam ini malam lailatul kadar atau tidak tapi hakikat sebenar adalah jika kita melakukan solat lewat malam di akhir ramadhan adalah amat dituntut dan palahanya dilipat gandakan. Tuhan berjanji yang ada 1 malam di antara 10 malam terakhir ramadhan dan kita perlu yakin dengan-Nya.

Pengorbanan kita untuk malam – malam terakhir ramadhan amat diperlukan agar ia mampu mengubah apa yang ditullis di perjalanan kehidupan yang paling penting perjalanan untuk mengadap Allah s.w.t.  tuhan mengharapkan hambanya sujud dan bertaubat kepada-Nya dan Allah s.w.t menyayangi orang yang suka bertaubat kerana Allah s.w.t  maha menerima taubat.

Masa yang tinggal beberapa hari saja lagi untuk kita berada dalam bulan ramadhan ini ia haruslah digunakan sepenuhnya malam – malam dengan mendampingi tuhan sang pencipta. Memohon kepada-Nya apa yang kita inginkan ia adalah satu peluang yang patut kita ambil dan jangan lepaskanya.

Mencari diri kita yang sebenar di dunia ini dan mengharapkan keampunan Allah s.w.t setelah  banyak dosa yang dilakukan. Pengorbanan yang kita lakukan untuk mengadap tuhan bukan sesuatu yang sia – sia kerana ia akan menjadi sesuatu yang kita harapkan ketika kita sudah tidak bernyawa .

Masih ada peluang untuk kita mangambil kesempatan di bulan ramadhan. Masih ada 3 atau 4 hari lagi selagi kita bernyawa dan selagi bulan ramadhan ini belum bertukar kepada bulan syawal peluang itu tetap ada. Isikan masa untuk hari – hari terakhir ini dengan sepenuh hati dan teguhkan iman dalam kita menace sebuah kehidupan yang hakiki.

Nabi Muhammad bermohon kepada  Allah s.w.t “Ya Tuhanku, Engkau jadikanlah umatku lebih pendek umurnya dan lebih sedikit amalnya (amal yang sedikit, tetapi ganjarannya besar)”  maka terjadilah 1 malam bersamaan dengan 1000 bulan adalah untuk umatnya. Oleh itu kita jangan sia – siakannya apa yang telah Nabi kita harapkan dan dimakbulkan oleh Allah s.w.t demi kepentingan manusia akhir zaman.


No comments:

Post a Comment