tulisanhati

Saturday, 2 April 2011

CABARAN DALAM KEHIDUPAN

Setiap manusia ada jalan kehidupan sendiri,jalan kehidupan ditentukan oleh mereka sendiri, sama ada jalan menuju ke arah kabaikan atau keburukkan itu adalah hak yang dipilih oleh meraka sendiri. Tapi dalam kehidupan kita mengejar matlamat banyak yang perlu kita tempuhi pelbagai rintangan dan halangan, cabaran dan dugaan disinilah letaknya kecekalan diri kita, sama ada kita mampu atau sebaliknya untuk tempuhinya.

Dalam kehidupan masa kini yang penuh dengan cabaran, kita perlulah berusaha lebih gigih untuk mencapai matlamat kita, adakah kita mampu tersenyum dengan kehidupan kita masa kini, adakah kita mampu untuk menempuh segala cabaran kehidupan ini atau cabaran mendatang yang belum pasti. semuanya terjawab oleh diri kita sendiri bukan orang lain yang tolong menjawabkan untuk kita.

Dalam kita menempuh cabaran ini juga janganlah kita lupa atau kita  tinggalkan cabaran di dunia ini untuk kita menuju ke alam satu lagi, alam abadi, alam hakiki iaitu alam akhirat. Jangan kita leka dngan kehidupan yang telah kita kecapi ini manakala alam akhirat kita lupakan. Alam akhirat adalah alam yang pasti kita tempuhinya jika kita lalai dalam pesingahan kehidupan ini maka musnahlah impian kita di sana kelak.

Pastika setiap kita tidak pernah sesekali melupakan alam abadi itu, mungkin di dunia kita telah berjaya menempuhi cabaran duniawi tapi adakah kita telah berjaya untuk menempuh cabaran ke alam akhirat. jika kita tersilap mengatur langkah untuk menuju ke sana hancur musnahlah segalanya. Tiada lagi peluang kedua diberikan kepada kita untuk hidup dalam pesingahan ini walaupun kita meronta, merayu tapi itu semuanya tiada  gunanya lagi.

Oleh kerana itu marilah kita sama -sama berusaha menempuh cabaran kehidupan ini untuk kita mencapai matlamat di alam akhirat. Marilah kita sama - masa  mencari peluang ke tempat yang diredhoi oleh Allah s.w.t di alam akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment