Wednesday 6 April 2011

SENYUM SORANG " TIGA LELAKI KEDEKUT"

Tiga orang sahabat yang terkenal sifat kedekutnya sedang berkira -  kira untuk memberi sedekah sebahagian harta kepada ornag miskin selepas orang ramai mengecam sifat kedekut mereka.
lelaki pertama berkata: ' aku akan melukis satu bulatan di atas tanah kemudian aku akan lemparkan wang ke udara. Wang yang jatuh di dalam bulatan tu milik aku, manakala wang yang jatuh di luar garisan bulata tersebut milik orang miskin."

Lelaki kedua pula berkata: " aku pula akan melukis satu garisan memanjang di atas tanah. akan aku lemparkan wang ke langit. wang yang jatuh di sebelah kanan garisan adalah wang aku, wang yang jatuh si dalam sebelah kiri garisan akan aku dermakan."

Lelaki ketiga diam sejenak. mencari alasan yang bernas. dialah lelaki yang paling kedekutdiantara ketiga - tiga sahabat, itu lalu berkata:" aku pula , aku takkan melukis bulatan atau garis lurus di tanah. aku akan lemparkan sahaja duit ke langit. Wang yang jatuh ke atas tanah adalah milikku. duit yang tidak jatuh itu milik orang miskin.



4 comments:

tulisanhati