Monday 11 April 2011

ELAK JATUH MENJATUH DALAM MENGEJAR KEJAYAAN

Pelbagai tindakan negetif dilakukan oleh jeneraasi umat islam hari ini bagi mencapai sesuatu impian untuk berjaya dalam cita - cita hidupnya,walaupun mungkin matlamat kejayaannya itu bercanggah cara atau taknik apa yang ingin dicapainya. Justeru islam datang memberi teguran menerusi satu pendekatan yang amat popular dalam usul Fidh "matlamat tidak menghalalkan cara."

Kerakusan individu tertentu hari ini untuk berjaya sama ada dalam bidang politik, perniagaan, keusahawanan, korporat dan sebagainya dalam menjatuhkan pihak lain telah menjadi fenomena yang mengusarkan baynak pihak. Ini akibat tidak menyandarkan diri mereka kepada elemen keagamaan yang menjadi teras, pelindung daripada gejala yang haram.

Matlamat tidak menghalalkan cara adalah satu kaedah yang diperkenalkan sejak beberapa abab lalu, jadi ia bukan perkara yang tersirat, malah telah tersurat dalam lembaran - lembaran kitab agama yang mesti dekatahui dan dipelajari oleh segenap individu muslim, kegagalan untuk memahami dan beramal denganya adalah satu kesalah yang akan dipertanggungjawab pada hari kiamat.

Maka mana - mana individu muslim yang tidak bersungguh untuk mendalami serta memahami aspek keagamaan yang wajid ke atasnya, maka dibimbangi termasuk himpunan golongan fasik yang akhirnya menghuni neraka Allah. perkara ini telah ditegaskan Allah menerusi ayat 24 surah at - Taubah maksudnya: " katakan (wahai Muhammad): "jika bapa- bapa kamu, dan anak - anak kamu, dan  saudara - saudara kamu, dan isteri - isteri  (atau suami - suami) kamu, adan kaum keluarga kamu, dan harta yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah - rumah tempat tinggal yang kau sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara - perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan rasul-Nya dan  (daripada) berjuhad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang -orang yang fasik (derhaka).

Pada ketika ini ketika ramai individu Muslim tidak berusaha menghubungkan diri dengan ilmu - ilmu agama, maka mereka akan terdedah kepada bahaya yang desebut oleh banginda menerusi hadisnya yang diriwayatkan oleh at - Tabarani daripada Abi Bakrah maksudnya:" jadilah kamu seorang yang alim, atau yang suka belajar, atau yang suka mendengar (ilmu - ilmu agama), atau menjadi golongan yang cinta kepada golongan diatas, tetapi jangan kamu jadi golongan kelima

Individu muslim yang tidak suka duduk dalam majlis ilmu akan sentiasa terbabit dalam kesalahan dan percanggahkan ketara terhadap ajaran agama. sudahlah hidupnya tidak berbakti atau berjasa kepada islam melalui program dakwah, malah suka pula buat perkara - perkara yang boleh merosakkan gambaran islam sebenar. Bagaimana boleh memperolehi syafaat Nabi Muhammad s.a.w pada hari kiamat

Oleh Ustaz Zainudin Hashim

No comments:

Post a Comment

tulisanhati