tulisanhati

Monday, 18 April 2011

SELEPAS WAKTU BERLALU

Kita selalu memikirkan perkara yang telah berlaku dalam hidup kita ini tampa kita memikirkan apa yang bakal berlaku di hadapan kita

Setelah sesuatu yang berlaku kepada diri kita barulah kita mampu berfikir perkara yang berlaku tersebut.

Persoalannya adakah kita terfikir atau mengambil pengiktibaran apa yang telah berlaku atau kita biarkan apa yang berlaku berlalu sama seperti waktu yang telah berlalu.

Adakah kita fikirkan perkara yang telah berlaku itu akan berlaku lagi di masa akan datang. Jika sesuatu yang buruk terjadi kepada kita, kita akan menangis dan mengesat air mata itu lalu masalah itu akan pergi. Kalau semudah itu apa yang berlaku kepada diri kita dapat diubati dangan tagisan maka mudahlah kehidupan ini.

Adakah kita sedar sebelum sesuatu yamg buruk terjadi kepada diri kita. Adakah kita dapat mengagak apa yang bakal tejadi kepada diri kita. Adakah kita mampu mancari jalan untuk menghalang sesuatu yang buruk berlaku kepada diri kita

kebanyak manusia akan menyedari sesuatu itu selepas perkara itu terjadi dan pada waktu itu kita mengharapkan yang waktu itu berpatah semula. Manakan mungkin masa akan berpatah semula, masa akan pergi ke detik terakhir kita di atas muka bumi ini.

Jadi marilah kita sama - masa mengatur langkah melalui waktu - waktu yang ada ini dengan sebaik mungkin supaya tiada lagi kesedihan yang menimpa kapada kita. Apa yang telah terjadi jadikan ia pengajaran di masa akan agar kita tidak mengulanginya lagi.

No comments:

Post a Comment