tulisanhati

Wednesday, 13 April 2011

KESABARAN YANG MENJADI TEMAN

Mengapa daLam hidup ini ada segelintir manusia yang suka menyakiti hati manusia lain. Kenapa dalam hidup ini perlu saja mencari musuh diantara manusia padahal tidak pernah pulak menyakiti atau mengasari mereka, mengapa dalam kehidupan yang penuh dengan ranjau ini perlu ada puak atau kumpulan diantara sang membedakan satu sama lain, apa yang ingin diperkatakan di sini adalah dalam  konteks alam pekerjaan.

Kenapa kalau dalam kumpulan yang pro kepada kumpulan itu akan diangkat dan dimuliakan, tetapi yang berdiam diri yang bukan dikalangan pro atau kontra diletakkan ke tepi dibiarkan dia dalam kebingunan.Selepas diangkatnya orang yang dihajati ditantangnya bagai minyak yang penuh dijaga seperti anak kecil yang dimana nyamuk tidak mampu menyentuhi di tubuh badan. Terlalu banyak persoalan yang tiada jawapannya disini.

Apa la nasib sesorang itu yang diperlakukan sedemikian, hanya mampu berdiam diri, disinilah perlu mencari makna kesabaran yang sebenar. Dalam keadaan seseorang itu diperlakukan seperti itu hanya diri sendiri yang mampu menghiburkan hati. Dalam keadaan itu hanya mampu menayangkan senyuman palsu untuk tatapan orang lain atau menampakkan ketenangan di wajah walha dalam hati hanya tuhan yang tahu.

Dalam masalah yang dihadapi ini tidak kira siapa pun hanya kesabaran yang menemankan kita, kesabaranlah yang menjadi kekuatan kita, kesabaran juga yang membetulkan hala tuju perjalanan kehidupan kita di dunia ini. Kita perlu menerima hakikat yang kita kalah dalam permainan yang dicipta oleh manusia sendiri yang pastinya dalam permainan ada orang yang akan terasa.

Kadang - kadang tuhan hilangkan seketika matahari, dan tuhan gantikan pula dengan guruh, hujan, ribut, petir dan segala macam lagi ujian, tapi kita perlu ingat yang tuhan akan memberikan pelangi yang indah pada akhirnya, hanya kata - kata ini yang boleh menjadi penguat untuk menempuh keperitan ini. Ada hikmah disebalik kejadian.

sekian
hanya kita yang mampu menjaga hati kita, biar masa membawa pergi keperitan yang dirasai.

2 comments:

  1. kesabaran akan menjadi teman terbaik untuk kita hadapi kehidupan ini...dengan hati yang ikhlas Insyaallah

    ReplyDelete